Frequently Asked Questions (FAQs)

Edit Content

นักศึกษาแลกเปลี่ยนคือนักศึกษามหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ที่ไปลงทะเบียนเรียนวิชา ต่างๆ ที่มหาวิทยาลัยคู่สัญญา  ในต่างประเทศภายใต้เงื่อนไขข้อตกลงความร่วมมือทางวิชาการระหว่างมหาวิทยาลัย ธรรมศาสตร์และมหาวิทยาลัยคู่สัญญานั้นและนำรายวิชา/หน่วยกิตกลับมาเรียนที่ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์และในขณะเดียวกันมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ก็รับนักศึกษา ต่างชาติมาเรียนที่มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์เพื่อเป็นการแลกเปลี่ยนภายใต้ เงื่อนไขเดียวกัน

เป็นปฏิทินประจำปีที่แจ้งกำหนดการรับสมัครโครงการนักศึกษาแลกเปลี่ยนแต่ละ โครงการ/ประเทศว่าจะเปิดรับสมัครเดือนอะไร เพื่อให้นักศึกษาได้วางแผนการเรียนและเตรียมตัวให้พร้อมมากที่สุด

ดูได้จากปฏิทินการรับสมัครได้ที่ http://inter.tu.ac.th/index.php/calendar หรือสอบถามได้ที่งานส่งเสริมการแลกเปลี่ยนกับต่างประเทศ กองวิเทศสัมพันธ์ ตึกธรรมนที ชั้น 1 หรือโทร. 02-613 2046 -47

หากมาหวิทยาลัยคู่สัญญามีหลักสูตรภาษาอื่น เช่น ภาษาญี่ปุ่น ภาษาฝรั่งเศส ภาษารัสเซีย ภาษาจีน ฯลฯ สามารถใช้ผลคะแนนของภาษานั้นๆในการสมัครตามที่มหาวิทยาลัยคู่สัญญาแห่งนั้นกำหนด โดยต้องยื่นผลคะแนนทดสอบจากศูนย์สอบภาษานั้น หรือใช้เอกสารอื่นที่มหาวิทยาลัยคู่สัญญากำหนดไว้ได้ เช่น จดหมายรับรองจากอาจารย์ที่สอนภาษานั้นๆ

การแบ่งค่าใช้จ่าย ควรแบ่งเป็นสองส่วน ดังนี้

ส่วนแรก -  ค่าใช้จ่ายก่อนไปแลกเปลี่ยน เช่น ค่าเดินทางระหว่างประเทศ ค่าตรวจร่างกาย ค่าทำประกันสุขภาพ+อุบัติเหตุ  ค่าหนังสือเดินทาง ค่า Visa 

ส่วนที่สอง - ค่าใช้จ่ายในต่างประเทศ เช่น ค่าอาหาร ค่าที่พัก ค่าเดินทาง ค่าหนังสือ ค่าสันทนาการต่างๆ

    แนะนำให้ตรวจสอบค่าใช้จ่ายได้จากเว็บไซด์ของมหาวิทยาลัยที่จะไปแลกเปลี่ยน
    หรือสอบถามจากรุ่นพี่ที่ไปแลกเปลี่ยนกลับมาแล้ว

ทำได้แต่ขึ้นอยู่กับการพิจารณาของคณะกรรมการฯ ทั้งนี้จะพิจารณาจากแผนการเรียน

การที่นักศึกษาจะได้รับปริญญาพร้อมเพื่อนหรือไม่นั้นขึ้นอยู่กับการวางแผนการเรียนก่อน เดินทางไปแลกเปลี่ยน

ไม่มีผลต่อเกียรตินิยม การไปแลกเปลี่ยนเป็นการนับเวลาเรียนต่อเนื่องเหมือนเรียนปกติที่มหาวิทยาลัย ธรรมศาสตร์และไม่ต้องลาพักการศึกษาเพียงแต่ย้ายไปเรียนในต่างประเทศและนำ วิชากลับมาเทียบโอนได้

บางโครงการ / บางประเทศ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์กำหนดคุณสมบัติ GPA ไม่น้อยกว่า 2.8 สำหรับปริญญาตรี ซึ่งนักศึกษาสามารถสมัครได้แต่ทั้งนี้จะต้องมีผลคะแนนภาษาที่เป็นไปตามเกณฑ์ที่ได้กำหนดไว้ด้วย

Edit Content

An exchange student is a student from Thammasat University participating in an exchange program with one of the university's partner institutions. Exchange students are required to complete the credit transfer process as outlined by the university and their respective faculties.

The Exchange Calendar displays the application periods for each semester.

You can find the list of partner universities by visiting this link: https://oia.tu.ac.th/

You can check the application period on the "Exchange Calendar" at this link:  https://oia.tu.ac.th/

Or contact the Office of International Affairs at Dhammanathee Building, Tha Prachan.

Some partner universities offer programs in other languages, such as Japanese, Chinese, Russian, French, etc. You can submit language test scores for the specific language required by the program you wish to apply for.

 

The expenses are generally divided into two categories:

1. Pre-travel expenses: This includes airfare, health checks, insurance, visa applications, and passport fees.

2. Living expenses abroad: This includes monthly expenses, dormitory fees, travel costs, books, and other educational materials.

Yes, but your application will be subject to the approval of the committee. They will evaluate your study plan.

You will need to create an effective study plan for your year abroad and consult with your home faculty to ensure timely graduation.

Yes, participating in the exchange program does not count as a suspension of studies. Your time abroad will be recognized as part of your academic timeline at Thammasat University. Upon completion of the program, students must complete the credit transfer process as per their faculty’s regulations to qualify for graduation. Students who fail to complete the credit transfer process will have "Leave" recorded on their transcript.

Many partner universities require a minimum GPA of 2.80. However, you must also meet their language test score requirements.

Edit Content

Please visit and download the form via this LINK

For details, please visit this link:
https://oia.tu.ac.th/index.php?option=com_content&view=article&layout=edit&id=603

Edit Content

Language and Culture, Economics, International Business, Environmental Science and Management

  1. Must be enrolled as a full-time student in a Bachelor’s degree program after at least one year at Thammasat University.
  2. Must have earned a cumulative GPA of at least 2.8 or as otherwise required by the host university or program. Students in a Bachelor's/Master's combined degree program must not have more than 90 accumulated credits as of the date of application submission.

1. Scholarship recipients must enroll for only one semester of study at a host university in the followingdisciplines: Language and Culture, Economics, International Business, Environmental Science andManagement. The student must register for a minimum of 9 study credits or 3 subjects. The credits earned at the host university must be transferrable to Thammasat University.

2. The period of study at the host university cannot be extended after course registration.

3. Scholarship recipients must begin their travel en route to the host university within the prescribedperiod.

4. Within 20 days after the completion of study at the host university, scholarship recipients must submit the completed documents below to the Office of International Affairs. These documents will subsequently be delivered to the Ministry of Higher Education, Science, Research and Innovation(MHESRI) :

     1) MHESRI Study Report form
     2) MHESRI Teaching Evaluation form
     3) A copy of the academic transcript from the host university
     4) A copy of the academic transcript from the home university (Thammasat) indicating the details of completed courses, credits and grades earned from the host university abroad5) Evidence of the completed roundtrip travel from Thailand to abroad and return 6) Evidence of international health insurance payment

  1. Lump sum payment of daily allowance and accommodation cost
  2. Roundtrip airfare in economy class
  3. International health insurance
Edit Content
  1. ระดับปริญญาตรี ต้องศึกษาในมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์และมีผลการเรียนไม่น้อยกว่า      1 ปีการศึกษา 
  2. GPA 2.8 ขึ้นไป หรือเป็นไปตามที่มหาวิทยาลัยที่สมัครเข้าร่วมโครงการฯ กำหนด / หลักสูตรตรีควบโท จะต้องมีหน่วยกิตสะสม ณ วันที่ปิดรับสมัครไม่เกิน 90 หน่วยกิต
  1. ต้องลงทะเบียนเรียน ณ สถาบันอุดมศึกษาเจ้าภาพในสาขา Language and Culture, Economics, International Business และ Environmental Science and Management ระยะเวลา 1 ภาคการศึกษา โดยลงทะเบียนเรียนอย่างน้อย 9 หน่วยกิต หรือ 3 รายวิชา และสามารถถ่ายโอนหน่วยกิตจากสถาบันอุดมศึกษาเจ้าภาพกลับมายังมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ได้
  2. หากเลือกระยะเวลาการศึกษาแล้ว นักศึกษาไม่สามารถขยายระยะเวลาต่อได้
  3. นักศึกษาผู้ได้รับทุนจะต้องเดินทางไปศึกษา ณ มหาวิทยาลัยเจ้าภาพ ตามระยะเวลาที่กำหนด 
  4. ภายใน 20 วันหลังเสร็จสิ้นการเข้าร่วมโครงการฯและกลับมาจากการศึกษาในต่างประเทศแล้ว นักศึกษาต้องจัดส่งเอกสารดังต่อไปนี้มายังกองวิเทศสัมพันธ์ เพื่อจะได้ดำเนินการจัดส่งไปยังสำนักงานกระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม

       1)  รายงานการเข้าร่วมโครงการ(ตามแบบฟอร์มที่สกอ.กำหนด)

       2)  แบบประเมินของครูผู้สอนของสถาบันอุดมศึกษาเจ้าภาพ(ตามแบบฟอร์มที่สกอ.กำหนด)  
       3)  สำเนาใบระเบียนแสดงผลการเรียน (Transcript) จากสถาบันอุดมศึกษาเจ้าภาพ

       4)  สำเนาใบระเบียนแสดงผลการเรียน (Transcript) จากสถาบันอุดมศึกษาต้นสังกัดที่ แสดงรายวิชา จำนวนหน่วยกิต (Credit) และค่าระดับคะแนน (Grade) ที่รับโอนมาจากสถาบันต่างประเทศ

       5)  สำเนาหลักฐานการเบิกจ่ายค่าบัตรโดยสารเครื่องบินไป-กลับ ค่าประกันสุขภาพนานาชาติ

       6)  สำเนาหลักฐานการเบิกจ่ายค่าประกันสุขภาพนานาชาติ

 

ในระยะเวลา 1 ภาคการศึกษา เหมาจ่ายในรายการดังต่อไปนี้

  1. ค่าเบี้ยเลี้ยงและค่าที่พักเหมาจ่าย
  2. ค่าบัตรโดยสารเครื่องบินไป-กลับ ชั้นประหยัด
  3. ค่าประกันสุขภาพนานาชาติ
Edit Content

The current list of partner institutions can be accessed here: (https://oia.tu.ac.th/bilateral/).

We have developed several agreement templates. You can visit this page for more information.

If you are an organization outside TU, you may begin with defining the objective of the proposed collaboration. What kind of activity or project would you like to collaborate on with TU. Is there any specific field of study or department within TU that you would like to collaborate with?

A collaboration begins with a conversation. You can request a visit to meet with the OIA team on campus or contact our staff to discuss the potential collaboration. For more information, please visit https://oia.tu.ac.th/mou-collaboration-page/

Alternatively, if your proposed collaboration requires expertise in specific fields of study, you may directly contact an individual faculty, school, or college to discuss the details.

When establishing a collaboration with external institutions, we highly recommend that each collaboration have clear and concrete objectives. Depending on the details, a collaboration may or may not require a formal agreement. If you would like to propose a collaboration, please contact the international office at your faculty or school for consultation.

For draft agreements submitted by university units, OIA aims to process the agreement through approval procedures within 45 days. However, incomplete or complex agreements may require additional time for processing.

The duration of the signing process may vary depending on the signing method and procedures of each party’s institution.